Kan vi ikke slutte å fly, må vi gjøre det bedre. Frankrike forbyr korte innenlands flyreiser, men dette er ikke mulig blant Norges fjell og fjorder. Hvordan i alle dager kan vi gjøre en klimaversting om til et bærekraftig fremkomstmiddel?

Dette var noen av problemstillingene som ble diskutert på fredagens Innovasjonsfrokost på DIGS. Med et ekspertpanel bestående av Ellen Lystad fra Avinor, Ole Morten Midtgård fra NTNU Clean Aviation, Sigurd Øvrebø fra Rolls-Royce Electrical og Lars Erik Fagernæs fra Aviant var både nivået og relevansen høy.

Skyhøye ambisjoner

Heller ikke ambisjonene skorter det på i teknologihovedstaden Trondheim. For mens et samlet luftfart-Norge har mål om utslippsfri bransje innen 2050, har Avinor lokalt satt seg 2030 som mål. Rolls-Royce melder om at deres første netto-null-flyvning over atlanteren skal skje i løpet av dette året, og Aviant har allerede flere droneleveringer enn Amazon - og lover enda flere.

Vil du skrive oppgave om grønn luftfart? 
NTNU Clean Aviation ønsker seg enda flere oppgaver om temaet! Skal du skrive bachelor-, master- eller PhD-oppgave, og ønsker å skrive om framtidas luftfart? Ta kontakt med NTNU Clean Aviaton!
Les mer, og finn tidligere oppgaver her →