Mangler kunnskap og kultur for vekst

Innleder Roger Sørheim fra NTNU Entreprenørskolen pekte på at mangelen på gode data og en tydelig definisjon av hva en scaleup faktisk er, gjør det vanskelig å treffe med tiltak.


– Vi trenger en bedre baseline for hva en scaleup faktisk er.

Samtidig minnet han om at kunstig intelligens vil endre spillereglene for mange oppstarts- og vekstbedrifter i årene som kommer.

En annen faktor som kom tydelig frem var byens egen attraktivitet. Thor Richard Isaksen fra 6AM beskrev hvordan flere startups som har sitt utspring i Trondheim ofte flytter videre i samlet flokk.


– Trondheim har et trivselsproblem. Mange startups forlater byen i bolker. Næringslivet vårt er lite inkluderende, og for mye basert på lukkede nettverksstrukturer.

Behovet for internasjonalisering ble også trukket frem som helt avgjørende. Helle Moen fra Entendo understreket at geografi setter klare begrensninger:

– Når det gjelder å skalere opp en virksomhet, så er vi i en liten by i et lite land. Internasjonale kunder er nødvendig.

Moen påpekte samtidig at dette krever både kapital og en gjennomtenkt strategi. Det handler om å analysere markedene man ønsker å gå inn i, og å bygge team som har lokal kjennskap.

– Ansett folk fra de landene du ønsker å gå ut i, oppfordret hun.

Kapital, kompetanse og salg

Diskusjonen viste også at vi i Trøndelag har en utfordring med hvordan vi tenker kommersialisering.


– Vi er ikke selgere i Trøndelag. Vi er teknologer og produktfolk.

- Vigdis Harsvik fra Innovasjon Norge.

Hun understreket at gründere må ha fokus på marked og salg fra dag én, og la til at kapitaltilgangen i dagens klima er mer krevende enn på lenge. Etter hennes mening må også det offentlige ta en mer offensiv rolle for å legge til rette for vekst.

Borgar Ljosland i ProVenture pekte på tre sentrale nøkkelord for å lykkes med å bygge vekstbedrifter:

– Kultur, kapital og kompetanse. Får vi de tre på plass, kan vi få fram langt flere vekstbedrifter her.

Scale Pro lansert

Som en del av frokosten lanserte Trondheim Tech Port sitt nye skaleringsprogram ScalePro. Målet er å gi bedrifter med høyt vekstpotensial tilgang til verktøy, nettverk og erfaring som kan gjøre dem i stand til å lykkes internasjonalt.

– Et sentralt mål vi har i Trondheim Tech Port er å bidra til at scaleups blir en suksess. En viktig suksessfaktor her er å få med folk som har erfaring med å få til skalering, sa Espen Halmøy fra Trondheim Tech Port.

Felles innsats fremover

Panelsamtalen ble avsluttet med en tydelig erkjennelse: Det finnes ingen enkel løsning. Skal Trøndelag få flere vekstbedrifter, må både akademia, næringsliv, investormiljøer og det offentlige jobbe tettere sammen.

Kompetansen og ideene finnes allerede i regionen, men uten samarbeid, kapital og en kultur for vekst vil mange av selskapene fortsette å møte de samme barrierene.