Det har rent voldsomt mye vann i havet siden radiopioneren Willy Simonsen etablerte Simonsen Elektro og startet produksjon av såkalt automatiske mobiltelefoner på Løkken Verk på starten
av 80-tallet.


Det har rent voldsomt mye vann i havet siden radiopioneren Willy Simonsen etablerte Simonsen Elektro og startet produksjon av såkalt automatiske mobiltelefoner på Løkken Verk på starten
av 80-tallet.
Selv om mobiltelefonproduksjon i dag foregår på helt andre steder på kloden, langt unna Trøndelag, er de teknologiske røttene sterke på tettstedet utenfor Trondheim.
- Det har vært en lang reise. I dag teller vi over 110 ansatte og er den største teknologibedriften innen vårt segment i regionen, unntatt Trondheim, forklarer Jo Nordvoll, markedsansvarlig i Inission Løkken AS. Bedriften kan trekke linjene helt tilbake til Willy Simonsens teknologiske nybrottsetablering for snart 50 år siden.
La oss spole tiden litt bakover. Da Simonsen besluttet å avvikle produksjonen av mobiltelefoner i 1990, bestemte en gruppe med tidligere ansatte seg for å starte selskapet Simpro. Målet var å ta vare på og videreutvikle den betydelige elektronikkkompetansen som var opparbeidet siden starten. De neste tiårene utviklet Simpro seg til å bli en konkurransedyktig aktør innen elektronikkproduksjon, kretskort og produksjon av ferdige elektroniske enheter.

I 2018 ble Simpro kjøpt opp av den svenske elektronikkprodusenten Inission AB for 41 millioner kroner og omdøpt til Inission Løkken.
- Hvordan står dere i dag?
- Meget sterkt. Vi er ledende innen skreddersydd utvikling og produksjon av elektroniske og mekaniske produkter. Det er vi stolte av. Dette er en utvikling som har skjedd organisk over tid. Da Simpro ble etablert på starten av 90-tallet var de 10 ansatte, i dag teller vi i Inission Løkken 110 hoder, forteller Nordvoll.
Inission Løkken omsatte for 392 millioner kroner i 2024. Det er en økning på to prosent fra året før og det høyeste noensinne for bedriften.
- Dere har tro på videre vekst?
- Absolutt. Å være en del av Inission gir oss stødige ben å stå på, legger han til.
At valget falt på Simpro på Løkken Verk i Orkland var slett ikke noen tilfeldighet da den svenske elektronikkgiganten Inission bestemte seg for å gå inn i det norske markedet. Nærheten til teknologihovedstaden Trondheim var avgjørende for svenskene.
"...Simpro er et meget veldrevet selskap og det er veldig inspirerende å nå få tilstedeværelse i Norge gjennom et så godt oppkjøp. At vi nå går inn i Norge, er en virkelig god milepæl i Inissions utvikling," uttalte konsernsjef i Inission, Fredrik Berghel, i forbindelse med oppkjøpet i 2018.
- Et oppløftende skussmål å få?
- Helt klart, sier Nordvoll.
- Hvilke kundesegmenter produserer dere for i dag?
- Det er alt fra agrikultur og medisin, til maritim og subsea. Absolutt hele spekteret.
- Noen eksempler?
- Kongsberggruppen er en stor aktør vi har samarbeidet med i en årrekke. Et annet eksempel kan være Nofence, som har utviklet verdens første virtuelle gjerder for beitedyr. To veldig forskjellige selskaper, men vi har kompetanse og kunnskap til å levere stort sett over hele linja, understreker han.
- Kundene er hovedsakelig norske?
- VI retter oss mest mot de regionale og nasjonale markedene, men vi leverer også utenfor landegrensene.

Jag etter kompetanse
Men ser Nordvoll noen skjær i sjøen når det gjelder videre vekst for bedriften? Flere teknologiaktører i Trondheimsregionen trekker fram mangel på relevant kompetanse som en bøyg for ytterligere vekst.
- Vi samarbeider meget godt med skolene i regionen som utdanner fagarbeidere vi trenger. Når det gjelder ingeniører og lignende, så er vi i likhet med alle andre teknologibedrifter i Norge alltid på utkikk etter de gode hodene.
- Miljøene ved NTNU er interessante for dere i den sammenheng?
- Helt klart. Og der skjer det uhyre spennende ting. Vi er involvert i Revolve NTNU, som utvikler elektriske og autonome racerbiler. Vi samarbeider også med Orbit NTNU, som utvikler, konstruerer og opererer satellitter. Begge er studentgrupperinger som er veldig interessante for oss, understreker han.
- Er det noe teknologihovedstaden kan bli bedre på?
Nordvoll tar en liten tenkepause.
- Vi har alle sammen forbedringspotensial. Dersom jeg skal peke på noe så er det kanskje samarbeid - å bli enda flinkere til å trekke sammen i samme retning. Det vinner hele Trøndelag på, avslutter han.
Tekst: Jan Are Hansen

Visste du at Trondheim har et gratis, engelsk kulturmagasin som deles ut i hele byen? Tidligere har enkeltvise utgaver hatt teknologifokus, men i år vil hver eneste utgave ha minst 7 sider teknologirelatert innhold - som seg hør og bør i en teknologihovedstad! Dette er gjort mulig gjennom et samarbeid mellom Trondheim Tech Port og The List.