Onsdag morgen åpnet DNB dørene for Trondheim Tech Ports Innovasjonsnettverk. Mer enn 20 deltakere fikk en inspirerende start på dagen med kaffe, frokost – og ikke minst unike innblikk i hvordan en stor og etablert aktør driver frem innovasjon.
Onsdag morgen åpnet DNB dørene for Trondheim Tech Ports Innovasjonsnettverk. Mer enn 20 deltakere fikk en inspirerende start på dagen med kaffe, frokost – og ikke minst unike innblikk i hvordan en stor og etablert aktør driver frem innovasjon.
Kristin Riise, leder for Strategi & Risiko i Bedriftsmarked Norge, tok oss med bak kulissene i DNBs innovasjonsarbeid. Som tidligere innovasjonsleder har hun vært en sentral drivkraft bak flere av bankens satsinger – fra idé til ferdige løsninger i markedet.
Det er ikke innovasjon før det gir verdi - for kundene våre eller for banken selv.
– Kristin Riise, DNB
Gjennom konkrete eksempler og historier viste hun hvordan DNB kontinuerlig utforsker nye teknologier, forretningsmodeller og partnerskap. Det ble en samtale preget av både gode spørsmål og gode svar, med stort engasjement fra salen.
En av historiene Riise nevnte var Vipps-eventyret. Da verden begynte å lefle med mobilbetaling kunne alle de norske bankene låst seg inne hver for seg, og prøvd å komme først i mål med en løsning hver - for deretter å konkurrere om de samme kundene.
Det de raskt skjønte var at det jo ikke var de andre norske bankene som var den største konkurrenten, men de utenlandske aktørene, som Apple Pay. Derfor gikk de norske bankene sammen om å skape en løsning, og i 2021 kom også danske og finske banker med på laget.
Først kom "vennebetaling" med Vipps, som på et halvt år nådde 1 million brukere. På tampen av 2024 også lanserte de også "tæpping" i butikk - verdens første konkurrent til Apple Pay på iPhone. Løsningen ble aktivert av 100.000 brukere samme dag som løsningen kom.
At DNB stilte som vertskap for denne samlingen, er et sterkt eksempel på hvordan våre medlemmer bidrar til å drive innovasjonskraften i Teknologihovedstaden, Norge og verden. Som en stor og viktig aktør i Trondheim Tech Port-fellesskapet, viser banken at man kan være både smidig, fremoverlent og relevant – også som et etablert konsern.
Vi takker alle som deltok og bidro til en inspirerende morgen. Vi sees igjen til neste Innovasjonsnettverk.
Visste du at Trondheim har et gratis, engelsk kulturmagasin som deles ut i hele byen? Tidligere har enkeltvise utgaver hatt teknologifokus, men i år vil hver eneste utgave ha minst 7 sider teknologirelatert innhold - som seg hør og bør i en teknologihovedstad! Dette er gjort mulig gjennom et samarbeid mellom Trondheim Tech Port og The List.